Astrea / News / Wat zijn de regels tijdens de sperperiode?

28-05-2025

Wat zijn de regels tijdens de sperperiode?

Publications | Julie Wouters, Alice Van Houtte

Lorem ipsum dolor sit amet,
consetetur sadipscing elitr,
sed diam nonumy eirmod
tempor invidunt ut labore et
dolore

Sperperiode in zicht: wat moet u weten!



Vanaf 1 juni start opnieuw de befaamde sperperiode. Deze periode is traditioneel de aanloop naar de zomersolden, die op 1 juli beginnen. Net zoals in de aanloop naar de wintersolden op 3 januari, gelden ook nu een reeks specifieke regels.

Voor ondernemingen is dit vaak het ideale moment om promoties en kortingsacties te lanceren. Toch is daarbij de nodige voorzichtigheid aangewezen. De sperperiodes (die plaatsvinden in juni en december) en het aankondigen van prijsverminderingen (op eender welk moment van het jaar) zijn onderworpen aan strikte regelgeving.

Overtredingen, ook onbedoelde, zijn snel begaan. Hieronder een opfrissing van de regels waarmee rekening moet worden gehouden.

Wat zegt de wet over prijsverminderingen?



De wetgeving inzake prijsverminderingen geldt het hele jaar door voor aanbiedingen gericht aan consumenten, maar alleen wanneer hierover op enige wijze publiciteit wordt gevoerd.

Het begrip “publiciteit” wordt echter zeer ruim opgevat. Elke vorm van externe communicatie over een prijsverlaging kan hieronder vallen, ongeacht het kanaal of de vorm. Een louter interne prijsaanpassing zonder communicatie valt buiten het toepassingsgebied.

Een prijsvermindering betreft een aangekondigde daling of korting ten opzichte van uw eigen eerder toegepaste prijzen. Indien u een prijsvermindering aankondigt, bent u verplicht om daarbij ook de vorige prijs, de zogenaamde “referentieprijs”, expliciet te vermelden. Deze referentieprijs is de laagste prijs die u voor het product hebt toegepast via hetzelfde verkoopkanaal in de dertig dagen voorafgaand aan de prijsvermindering. Deze verplichtingen houden in dat u als verkoper uw prijsbeleid nauwgezet moet documenteren. Het is dus niet toegestaan om zomaar publiciteit te voeren over wisselende prijzen.

Voorbeeld:

U verkoopt een koffiezetapparaat dat de afgelopen maand voor €89 werd aangeboden. U wilt dit nu promoten met een prijs van €69. In dat geval moet u expliciet vermelden dat de referentieprijs €89 bedraagt, omdat dit de laagste prijs was in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering. Enkel de prijs verlagen zonder communicatie (bv. op het schap enkel €69 zetten zonder verdere aanduiding) valt buiten deze verplichting.

Welke verplichtingen gelden er voor webshops?



Voor online verkoop geldt bovendien een bijkomende nuance. In uw webwinkel moet namelijk bij elk product een verkoopprijs worden vermeld en wanneer u een prijsvermindering aankondigt, moet ook de referentieprijs online zichtbaar zijn. Indien u verschillende prijzen hanteert via verschillende kanalen, bijvoorbeeld in een fysieke winkel en in een webshop, kunnen ook de referentieprijzen per kanaal verschillen.

Voorbeeld:

Stel, u runt een webshop en een fysieke winkel. In uw webshop biedt u een trui aan voor €49, terwijl hij in de winkel €59 kostte. Als u op de webshop nu reclame maakt met “Nu €39!”, dan moet u als referentieprijs de laagste online prijs van de afgelopen 30 dagen nemen, dus €49. U mag hier niet verwijzen naar de winkelprijs van €59, omdat die via een ander kanaal werd toegepast.

Er bestaan uitzonderingen op de referentieprijs regels



Niet elke situatie valt onder de verplichting tot vermelding van een referentieprijs. Zo geldt deze verplichting niet in B2B-contexten, noch voor bederfelijke goederen of producten met een beperkte houdbaarheid. Ook promoties zonder publieke aankondiging of voorwaardelijke acties zoals koppelverkoop, vallen buiten het toepassingsgebied. Daarnaast zijn progressieve prijsverminderingen onder bepaalde voorwaarden toegestaan, op voorwaarde dat elke stap correct en transparant wordt gecommuniceerd.

Voorbeeld:

U kondigt in uw winkel aan: “Week 1: -20%, Week 2: -30%, Week 3: -50% op geselecteerde zomerartikelen.” Deze progressieve korting is toegestaan zolang u bij elke stap duidelijk vermeldt welke korting op welk moment geldt en u telkens de correcte referentieprijs vermeldt, gebaseerd op de laagste prijs in de 30 dagen voor de eerste aangekondigde korting.

Specifiek voor de sperperiode



De sperperiode is wettelijk vastgelegd en geldt uitsluitend voor verkopers van kleding, schoenen en lederwaren. Tijdens deze periode is het voor deze sector verboden om prijsverminderingen publiek aan te kondigen. Toch zijn er enkele toegelaten uitzonderingen. Zo mag u tijdens een lokale braderie tijdelijke, plaatsgebonden kortingen toepassen.

Daarnaast zijn voorwaardelijke of gezamenlijke aanbiedingen, zoals “2e stuk aan halve prijs”, toegestaan omdat ze niet als expliciete prijsverminderingen worden beschouwd. Ze vallen daardoor buiten de referentieprijsregeling en hebben geen invloed op de latere referentieprijs.

Dit biedt strategische mogelijkheden. U kunt bijvoorbeeld tijdens de sperperiode een koppelverkoopactie organiseren, en vervolgens bij de start van de solden overschakelen op klassieke kortingen met duidelijke prijsverminderingen. In dat geval mag u opnieuw uitgaan van de oorspronkelijke verkoopprijs als referentieprijs.

Voorbeeld:

Stel, u baat een kledingwinkel uit en u wil in juni graag extra klanten aantrekken. Tijdens de sperperiode mag u dan geen korting aankondigen met termen als “20% korting op alle zomerjurken”. Wat u wel mag doen, is een actie organiseren zoals: “Koop twee stuks, betaal de tweede aan halve prijs”. Deze formulering vermijdt expliciete verwijzingen naar prijsverminderingen en blijft dus binnen de wettelijke grenzen. Vanaf 1 juli schakelt u over op “Alle zomerjurken aan 20%”: dit is een klassieke prijsvermindering die u dan wel met referentieprijs mag aankondigen. De oorspronkelijke prijs voor 1 juni blijft dan uw referentieprijs.

Ook kunt u deelnemen aan een lokale braderie en daar tijdelijke kortingen geven, zolang het gaat om een plaatselijk evenement en de actie niet wordt gepresenteerd als een uitverkoop of solden.

Voor verkopers buiten deze sectoren geldt het principiële verbod op aankondigingen van prijsverminderingen tijdens de sperperiode niet op voorwaarde dat zij de algemene regels rond prijsverminderingen respecteren.

Wat mag wel tijdens de solden?



De soldenperiodes zijn wettelijk vastgelegd en lopen in de zomer van 1 juli tot en met 31 juli, en in de winter van 3 januari tot en met 31 januari. Tijdens deze periodes genieten handelaars van enkele uitzonderlijke mogelijkheden. Enkel tijdens deze periode mag u termen gebruiken zoals “solden”, “opruiming” of gelijkaardige benamingen. Het gebruik van termen als “mid season sale” buiten de solden is strijdig met de wet, ook wanneer het woord “sale” in het Engels wordt gebruikt. Bovendien mogen verkopers tijdens deze periode goederen, op voorwaarde dat ze deze minstens dertig dagen vooraf in hun bezit hadden, zelfs met verlies verkopen aan consumenten. Buiten de solden is verlieslatende verkoop aan consumenten verboden.

Voorbeeld:

Op 3 juli start u uw solden met de boodschap: “Zomersolden – tot 50% korting op alle badmode!” Dit is perfect wettelijk, op voorwaarde dat de badmode minstens sinds 1 juni in voorraad was. U mag deze items ook verkopen aan een prijs die lager ligt dan de aankoopprijs, iets wat buiten de solden niet is toegestaan.

Let op voor misleidende handelspraktijken



Naast de specifieke regels rond solden en prijsverminderingen blijft ook de algemene consumentenbeschermingswetgeving van kracht. Bij het aankondigen van een prijsvoordeel moet er steeds sprake zijn van een werkelijk voordeel. Als dat niet het geval is, riskeert u een inbreuk op het verbod op misleidende handelspraktijken, zoals opgenomen in artikel VI.97, 4° van het Wetboek Economisch Recht. Structureel adverteren met kortingen terwijl een product altijd die lagere prijs heeft gehad, kan dus als misleidend worden beschouwd.

Wat als de FOD Economie controleert?



Tot slot is het bij een controle door de FOD Economie belangrijk dat u kunt aantonen dat uw prijscommunicatie conform de regels verloopt.

Houd daarom steeds kassabonnen of andere bewijzen bij om correcte referentieprijzen te staven, en zorg ervoor dat uw personeel voldoende is opgeleid. Zo weten zij bij een controle welke informatie beschikbaar is en wat zij mogen of moeten meedelen.

Conclusie: risico’s vermijden, kansen benutten



Hoewel de regels rond de sperperiode, solden en prijsverminderingen streng en complex zijn, bieden ze, mits correct toegepast, ook mogelijkheden voor een sterke commerciële strategie. Door de wetgeving nauwgezet te respecteren en correct gebruik te maken van uitzonderingen zoals koppelverkoop, voorkomt u sancties en behoudt u het vertrouwen van zowel uw klanten als de toezichthoudende instanties.

Heeft u vragen over uw specifieke situatie of overlegt u graag met een expert? Neem gerust contact op met onze specialisten: Alice en Julie
Cookie overzicht

Dit voorkeurscherm is bedoeld om u te informeren over de verschillende categorieën aan cookies die we hanteren zodat u een keuze kan maken.

Technisch noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn altijd ingeschakeld om uw keuze qua cookies te kunnen onthouden. U kan deze cookies niet weigeren.

3rd party cookies

Deze website gebruikt Google Analytics die ons inzicht verschaffen in het gebruik van de website. U kan deze cookies accepteren of weigeren.