Lorem ipsum dolor sit amet,
consetetur sadipscing elitr,
sed diam nonumy eirmod
tempor invidunt ut labore et
dolore
De reclame, media-en alcoholsector hebben afgesproken om de regels rond alcoholreclame te verstrengen met het oogmerk om vooral de minderjarigen minder bloot te stellen aan reclame over alcoholhoudende dranken. Deze nieuwe regels zijn opgenomen in het convenant van de JEP (Jury voor Ethische Praktijken). Dergelijk convenant bestond al sinds 2013, maar is recent verstrengd en heeft
uitwerking vanaf 1 januari 2025. Ter herinnering, sinds 1 juli 2024 is het verplicht om volgende educatieve slogan toe te voegen in reclame voor alcoholhoudende dranken: “alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”.
Hieronder de veranderingen die in eerste instantie onze aandacht hebben getrokken:
Bepalingen betreffende de media
- Alcoholreclame in een straal van 150m rond scholen is verboden, denk maar aan reclameborden, billboards, langs bushokjes edm.
- Alcoholreclame is verboden gedurende een periode die begint 5 minuten voor en eindigt 5 minuten na een radio-of televisie-uitzending specifiek gericht op een publiek dat bestaat uit minderjarigen.
- Alcoholreclame is verboden in kranten, tijdschriften, tijdens vertoning in bioscopen die gericht is op minderjarigen.
- Alcoholreclame is tevens verboden in digitale media (m.n. inhoud van websites, applicaties en sociale media) die specifiek gericht zijn op een publiek dat bestaat uit minderjarigen.
“Age gating” op social media kanalen:
Reclame voor alcoholhoudende dranken is verboden op social media platformen die geen afdoende age gating toepassen, met name het ontzeggen van de toegang tot het platform aan minderjarigen.
(Concreet dient hier te worden gedacht aan sociale media kanalen zoals TikTok en Snapchat.)
Het gebruik van influencers:
- Influencers die gesponsord worden door alcoholmerken maken gebruik van de door sociale media platformen, websites en applicaties voorziene technieken of functies om te voorkomen dat minderjarigen blootgesteld worden aan reclame voor alcoholhoudende dranken.
- Influencers die gesponsord worden door alcoholmerken moeten minimaal 25 jaar zijn en lijken.
Het is dus belangrijk dat marketingcampagnes voor de alcoholhoudende dranken worden herbekeken. Voor meer informatie hierover kan u
contact opnemen met
Julie Wouters of
Olivier Van Fraeyenhoven.